Priser och utmärkelser

Idea Årets Hedgefond 2017

Vår hedgefond Idea har av Privata Affärer blivit utnämnd till Årets Hedgefond 2017 av tidningen Privata Affärer med motiveringen ”En trotjänare som gett imponerande stabil avkastning över tid”. Årets Fond är den största oberoende fondutmärkelsen i Sverige. Juryn gör bland annat en bedömning utifrån avkastning och risk under 2017 samt tre år tillbaka. Fonderna får inte ha bytt förvaltare under perioden och måste säljas på minst ett stort fondtorg.

Årets Sverigefond 2017

”Fonden har under 2017 levererat en överavkastning i jämförelse med kategorisnittet och är ett tydligt exempel på aktiv förvaltning när den är som bäst. Fonden har en koncentrerad portfölj med ett relativt fåtal innehav. En stor del placeras i fastighetsbolag med låga värderingar och hög direktavkastning. Förvaltaren har även i år på ett framgångsrikt sätt vågat hålla fast vid sin långsiktiga, självständiga och tålmodiga strategi. Fonden fick samma utmärkelse av Fondmarknaden.se under 2016”

Årets Fond 2017

”En fond som är ett övertygande bevis på att aktiv förvaltning är bäst och där förvaltarens övertygelse att köpa aktier med gynnsamma nyckeltal när alla andra i marknaden står som säljare bör särskilt uppmärksammas. Fonden blev utnämnd av Fondmarknaden.se som Årets Sverigefond 2016 och ser man till årets avkastning överträffas alla andra i samma kategori märkbart. Sett till samtliga kategorier i utmärkelsen Årets Fonder 2017, redovisar fonden den bästa riskjusterade avkastningen av alla.”

Bästa fondbolag – PriorNilsson

”Med sina goda resultat och tydliga tro på ”äkta” aktiv förvaltning har detta fondbolag på ett utmärkande sätt gjort sig förtjänt av en plats i toppskiktet bland de allra bästa svenska fondförvaltarna. Fondbolagets samtliga fonder placerar sig i topp 3-siktet i kategorierna Sverigefonder och Hedgefonder där de dessutom tar hem utmärkelsen bästa fond i båda kategorierna. Med hänsyn till en övergripande helhetsbedömning av fondbolaget samt enskilda bedömningar av fonderna ser vi att PriorNilsson har den bästa paletten av starka fonder under 2016.”

Årets Sverigefond - Prior Nilsson Sverige Aktiv

”En snabbfotad Sverigefond med ovanligt låg risk och fina resultat”

Årets Hedgefond - Prior Nilsson Idea

”Ett flexibelt sparalternativ för dig som tror på börsen”. Läs artiklen i Privata Affärer här (http://www.privataaffarer.se/borsguiden/fonder/storslam-for-prior-nilsson-i-arets-fond-895964)

Årets fondbolag 2016
Prior Nilsson med juryns motivering:

”Lysande stjärnor på den svenska fondhimlen”

Bästa fond i kategorin Hedgefonder – PriorNilsson Yield

”Fonden har under 2016 levererat en god riskjusterad avkastning och utmärker sig bland jämförbara hedgefonder inom lågrisksegmentet. I vår bedömning av denna fondkategori har vi ställt krav på att fonderna skall vara dagligt handlade och tillgängliga beloppsmässigt för gemene sparare. Fonden lever upp till detta och visar dessutom på en bra motståndskraft vid nedgångar på aktiemarknaden och en förmåga att utnyttja kursfluktuationer på ett bra sätt. Mot bakgrund av detta har vi utsett PriorNilsson Yield till årets bästa Hedgefond 2016.”

Bästa fond i kategorin Sverigefonder – PriorNilsson Realinvest A

”Fonden har under 2016 levererat en signifikant överavkastning i jämförelse med kategorisnittet och är ett tydligt exempel på en aktiv förvaltning när den är som bäst. Man har lyckats väl i sin förvaltning som bygger på en fundamental analys samt det fokus man anammat på bolag med inriktning inom särskilda branscher. Detta utan att ge avkall på en god diversifiering. Vid bedömningen har en stor vikt lagts vid den riskjusterade avkastningen där vi konstaterat ett visst övertag i jämförelse med andra konkurrerande fonder inom kategorin. Inom denna mycket konkurrensutsatta fondkategori har vi utsett PriorNilsson Realinvest A till årets bästa Sverigefond 2016.”

Idea fick 3:e pris i kategorin "Best Small Nordic Hedge Fund 2012" av Nordic Hedge Award

Idea utsågs till "Best Aggressively Managed Fund 2011" av Money Mate

Yield utsågs till "Årets Hedgefond" 2004 av Privata Affärer

Att en fond tidigare har ökat i värde är ingen garanti för att den ska göra det även i framtiden. Dina fondandelar kan öka eller minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. För mer information om risk se fondernas informationsbroschyr under Blanketter och Informationsmaterial med fondbestämmelser, eller beställ den via info@pnfonder.se eller 08-441 77 00.